Tijdens de Horecava in Amsterdam is de eerste editie van Horeca Ambiance gelanceerd. Inmiddels ligt het boek bij 10.000 ondernemers op de mat. Horeca Ambiance is een BtoB inspiratiemagazine voor hotels, grand cafés, café-restaurants, restaurants, architecten en interieurbedrijven. De nieuwe publicatie komt jaarlijks uit in de vorm van een luxe tafelboek en is een uitgave van Business Content Media BV. Afgelopen jaar lanceerde de jonge uitgeverij (opgericht in november 2017) Business Content Media BV al de multimediale vaktitels Interior Business Magazine, Home Deco Business Magazine, Vloeren Business Magazine, Bedding Business Magazine, MoveOn en De Beauty Professional.

Richard van der Hak, mede-eigenaar en uitgever van Business Content Media: “Er is een aantal prima horecavakbladen voorhanden, maar een specifiek horeca-interieurvakblad, was er niet meer. En dat, terwijl het in de horeca meer dan ooit draait om beleving en het interieur van essentiele invloed is op de omzet van horeca ondernemingen. Tevens is de investeringsbereidheid op dit gebied hoger dan ooit.’’ Het uitgeven van ‘Horeca Ambiance’ lijkt een logische stap. Van der Hak: ‘’Je moet het wel kunnen doen, maar als je het kan doen, dan moet je het ook doen! We hebben al jaren zeer goede contacten met nagenoeg alle toonaangevende leveranciers van interieur. Onze uitgeverij houdt zich bezig met het uitgeven voor het meerdere BtoB magazines voor interieurprofessionals. We slaan dus graag een brug tussen de interieur- en de horeca wereld. Veel van onze klanten bedienen al jaren met veel succes het retailkanaal, maar hebben alle kwaliteit en kennis in huis om ook de projectmarkt prima te kunnen bedienen. In maatwerk en collecties bijvoorbeeld zijn deze spelers vaak veelzijdiger dan een aantal gevestigde namen. Je ziet dan ook dat de kaarten in dit segment opnieuw worden geschud. Alle partijen werken hand in hand met interior designers en interieurarchitecten. Het inkoopgedrag is moeilijk in kaart te brengen. Er is sprake van een grote kruisbestuiving. Die context legitimeert het uitgeven van een handig overzicht, een ware BtoB guide to inspire!”

Naast het 148 pagina’s tellende tafelboek wordt volgende maand ook het webplatform www.horeca-ambiance.nl gelanceerd. Hierop zijn alle leveranciers terug te vinden. Het tafelboek bestaat niet alleen uit commerciële bedrijfspresentaties. Van der Hak: ‘’We hebben gekozen voor een leuke redactionele mix. Hiermee voegen we waarde toe aan de commerciële boodschap van onze adverteerders. Zo publiceren we ook artikelen over Skully Gin en topkok Jarno Eggen. Een interview met Rein Rambaldo, ontwerper van De Horecafabriek bracht ons tot een interessant inzicht: hoe fotogeniek het interieur is, is dit jaar voor het eerst leidend voor veel ontwerpen. Het is nu belangrijk dat een interieur instagrammable is. Het moet als foto snel en veel gedeeld worden!’’ Er zijn meer plannen bij Business Content Media. ‘’Vooralsnog is Horeca Ambiance een jaaruitgave met complementair een webplatform. Maar ik wil de mogelijkheden onderzoeken om periodiek te gaan verschijnen. Graag wil ik hierover aan tafel met bijvoorbeeld een instantie als Koninklijke Horeca Nederland. ik weet zeker dat dergelijke instanties ons initiatief toejuichen, zeker gezien het belang voor de horeca. Ook zijn we in gesprek met een aantal beursorganisaties. Iedereen lijkt te willen snuffelen aan Horeca Ambiance.”

Van der Hak gaat voor de niche en zegt hierover: ”Bij Business Content Media bedienen we onder andere de interieurbranche met nauw afgebakende product-marktcombinaties waarbij het uitgangspunt is dat bedrijven gebruik kunnen maken van betreffende platformen om zo waarde toe te voegen aan hun commerciële boodschap. Dit door middel van op de lezer afgestemde business content. Dat doen we door middel van publicaties, maar ook als reclamebureau. Dit kunnen we waarmaken met behulp van het door ons nauwkeurig samengestelde publishing network. Wij zetten naast onze vaste mensen voortdurend professionals in om business content voor onze klanten te genereren. We gaan echt voor niches omdat je het in uitgeefland ten eerste ‘dichtbij’ moet houden en je moet zorgen dat je de aandacht hebt. Want zonder aandacht, heb je niets aan bereik!”

Vragen? richard@businesscontentmedia.nl