De nieuwste editie van Bedding Business Magazine ligt op de mat en neemt de lezer opnieuw mee in de wereld van slaapcomfort, ondernemerschap en design. In deze uitgave staat de menselijke kant van de branche centraal, met inspirerende verhalen van ondernemers, innovatieve productintroducties en een blik op belangrijke vakbeurzen die de toon zetten voor het nieuwe jaar.
Zo vertelt Einar van den Bogert, eigenaar van De Slaperij in Zeist, openhartig over zijn overstap van de sanitairsector naar de beddenbranche. “Ik verkoop geen bedden, maar vertrouwen,” zegt hij resoluut. Zijn winkel draait niet op aanbiedingen, maar op eerlijk advies, persoonlijke aandacht en kwaliteit. Einar benadrukt het gebrek aan kennis over slaap bij consumenten en waarschuwt voor een race naar de laagste prijs: “De negatieve prijsspiraal gaat ten koste van kwaliteit en marge bij ondernemers. Veel mensen weten niet wat lekker slapen is, ze hebben geen referentiekader.” Toch voert hij zijn vak nog elke dag met liefde uit.
In het Friese Joure viert Holtrop Slaapcomfort dit jaar het 30-jarig bestaan. Eigenaar Sjoerd Holtrop blikt terug op een loopbaan vol toewijding en vakmanschap. “Natuurlijk is de sfeer in de slaapkamer belangrijk, maar een goede nachtrust gaat veel verder dan het hebben van een mooie boxspring.” De opvolging is al geregeld: zoon Stefan is inmiddels volledig in de zaak gestapt. Het duo kiest bewust voor een persoonlijke aanpak zonder personeel, met een sterke focus op hun private label en lokale klantenkring.
Ook het collectieve karakter van de branche komt aan bod in de voorbeschouwing van de Voorjaarsvakdagen in De Woonindustrie. Met het wegvallen van IMM Keulen positioneert het interieurcentrum zich als hét startmoment voor het nieuwe jaar. Directeur Edwin Loeff benadrukt: “Het oubollige imago van het HTC is verleden tijd. We bedienen inmiddels iedere interieurprofessional en er waait een frisse wind door het centrum.” Onder het thema Dromenland krijgt de slaapafdeling een centrale rol, met presentaties van onder andere Aya of Sweden, BEKA, Technogel, Swissflex en nieuwkomer Hilding Anders.
Aya of Sweden maakt tijdens de beurs zijn Nederlandse debuut met een wereldprimeur: de geventileerde pocketveer. “Met Aya® bieden we premium slaapcomfort met echte innovatie,” vertelt vertegenwoordiger Henk van ’t Hof. “Onze ventilerende veer verhoogt de luchtcirculatie met 300% – en dankzij het gepatenteerde Ziptop-systeem verschuift de topper nooit meer.”
Ook Eastborn komt met een nieuw aanbod. Tijdens de beurs introduceert het merk, onderdeel van Hilding Anders, de Birds-collectie: drie matrassen met verschillende comfortlagen, speciaal ontwikkeld voor gemengde zaken. “Deze collectie wordt meer verkocht op look en feel dan op techniek,” zegt Annemiek Postma. “Maar ook de slaapspecialist is welkom in onze showroom in De Woonindustrie.”
De terugblik op Heimtextil 2025 onderstreept dat duurzaamheid en authenticiteit nog steeds centrale thema’s zijn. R-PET, hennep, linnen en Made in Europe domineren de beurstands. Jeroen van Spankeren van Viscotex merkt op dat “Made in Europe” vooral aantrekkelijk is voor Aziatische klanten: “Ze zoeken Europese kwaliteit voor een vriendelijke prijs.” Carolien de Vries van Beddinghouse licht hun brede presentatie toe: “De meisjes die vroeger sliepen onder een PIP-dekbed zijn inmiddels volwassen. Het merk groeit mee.”
In de rubriek Actueel lezen we over strategische ontwikkelingen. Zo kondigt Nilson Beds een samenwerking aan met Greendelta Corporate Investments, waarmee de internationale expansie wordt ingezet. “We zijn vastberaden om Nilson uit te bouwen tot een toonaangevende speler in de interieurdesignbranche,” aldus oprichter Rijndert Fluit.
Verder blikt Veerle Berx terug op dertig jaar ondernemen met Acro Bedding, dat afgelopen jaar failliet ging. Ze blijft echter positief: “Ik geloof in mijn dromen en ga er helemaal voor.” Vanuit haar netwerk zoekt ze een nieuwe rol in de Vlaamse regio.
De columns in deze editie bieden praktische adviezen en reflecties. Slaapcoach Jürgen Swinnen benadrukt het belang van goed hoofdkussenadvies. Retailstylist Shannon Daams deelt stylingtips voor een inspirerende showroomervaring en onderneemt met een frisse blik op het nieuwe jaar. Peter Zeylmaker legt uit waarom socialmediaplanning net zo belangrijk is als een goed ingerichte etalage: “Wie onderscheidend wil zijn op social media, moet met onderscheidende content komen.”
Ook de beddenbranche zelf wordt weer opgeschud. Trea van Wamel en Lianne Smits van Steel & Stockings introduceren hoofdkussens met mini-pocketveren. “Je lichaam ligt op pocketveren, waarom je hoofd niet?” vragen ze zich af. Hun nieuwste modellen combineren ventilatie, ergonomie en comfort op verrassend slimme wijze.
En tot slot: Pierre van Bergen van M line deelt opmerkelijke inzichten uit een onderzoek onder Olympische sporters. Wist je dat 71% van hen liever een uur extra slaapt dan een uur langer traint? “Slaap ligt aan de basis van iedere prestatie,” concludeert hij.
Nog geen abonnement? Mail linda@businesscontentmedia.nl voor de voorjaarsaanbieding!